Ar putea deveni etanolul combustibilul viitorului?

Masinile hibrid nu mai sunt demult o noutate. Ele prind din ce in ce mai multa priza la public, deoarece sunt mai curate pentru mediu si mai economice. Unul din modelele de motoare hibrid, numit “flex engine”, presupune folosirea etanolului ca sursa principala de combustibil. In esenta, aceste motoare sunt cele create sa functioneze pe benzina, cu anumite adaptari pentru a putea utiliza etanolul in schimb. In comparatie cu benzina, etanolul este mult mai coroziv, ceea ce poate duce la distrugerea atat a componentelor de metal, cat si a celor de cauciuc.

  • Afecteaza in vreun fel etanolul performanta motorului?

Multi evita motoarele hibrid pentru ca se tem ca performata lor este scazuta de combustibilul alternativ. Pe principiul ca “daca a fost creat pentru benzina atunci cu benzina trebuie sa mearga”, se porneste la drum cu o conceptie gresita despre acest tip de motoare. Desi parerile conducatorilor auto pot fi diferite, specialistii spun ca un motor alimentat cu etanol dezvolta mai multa putere decat cel alimentat cu benzina. Compozitia chimica a etanolului ii ofera motorului o doza mai mare de putere si demaraj. Asadar, lipsa de putere a unui motor alimentat cu etanol nu este un argument solid pentru a evita acest tip de motor.

  • Consumul este, in schimb, mai mare pentru etanol

Cand vine vorba de etanol, consumul acestuia este mai mare decat in comparatie cu benzina. Daca e sa luam cantitati egale de benzina si etanol, cu etanolul masina va parcurge o distanta mai mica. Da, in cazul etanolului, consumul este cu 33% mai mare. Dar, este si un avantaj in aceasta ecuatie, acela ca etanolul este mult mai ieftin decat benzina. Asadar, alimentarea cu etanol nu va pune probleme la buget, in afara de faptul ca va trebui sa te opresti mai des pentru alimentare. Iar in cazul motorului flex, avantajul conducatorului auto este ca poate alimenta cu ce tip de combustibil doreste, in functie de performate si care varianta este mai rentabila.

  • Etanolul produs din trestie este mai bun

Etanolul este produs din trestie de zahar, porumb, grau, sau sfecla. Dar, exista diferente intre aceste tipuri, ce tine de rentabilitatea energetica. Cele mai multe unitati de energie, pentru o unitate de combustibil produsa, este oferita de etanolul produs din trestie. Ce face ca trestia sa fie o sursa atat de buna de biocombustibil? In comparatie cu alte material utilizate in productia de etanol, la trestia de zahar si reziduurile sunt folosite. Si acestea contribuie la producerea de etanol, astfel energia obtinuta este mult mai mare si pierderea de materie prima este aproape nula.

  • Care sunt efectele asupra mediului?

In ceea ce priveste productia de etanol, ingrijorarile legate de efectele asupra mediului sunt reprezentate de ariile cultivate de trestie de zahar si reziduurile ramase in urma procesarii. Culturile de trestie de zahar, daca cererea lor va creste, s-ar putea sa invadeze zone impadurite, in special in zona Amazoniana, unde trestia de zahar este cultivata intensiv. Apoi mai este vinasa, o substanta reziduala rezultata din procesarea trestiei, ce poate fi toxica pentru mediu atunci cand nu este intrebuintata corespunzator. Toxicitatea vinasei este data de aciditatea ei crescuta si continutul mare de saruri. Atunci cand este imprastiata pe sol, trebuie sa fie depusa in cantitati moderate, astfel incat sa nu afecteze plantele.

  • Ramane o alternativa pentru combustibilii traditionali

Cu toate ca exista anumite ingrijorari, etanolul ramane o alternativa buna pentru combustibilii traditionali. Tot procesul de producere a etanolului, de la cultivarea trestiei de zahar si pana la obtinerea etanolului produce mai putin dioxid de carbon decat obtinerea benzinei si a altor combustibili fosili. Pe langa asta putem adauga faptul ca etanolul este un combustibil verde, adica regenerabil. Asadar, se poate sa vedem mai multe autovehicule alimentate cu etanol in viitor.